loading...
دانشگاه پاک
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

پیشگیری در اعتیادنکاتی را که باید در زمینه پیشگیری از مواد اعتیاد آور درجامعه رعایت نمود:
▪ آگاه کردن جامعه از خطرات و مضرات مواد مخدر؛
▪ تقویت فعالیت های جایگزین؛
▪ افزایش مهارت های زندگی ، مانند مهارت حل مشکل،
▪ ارتقای فرهنگی؛
مهم ترین شیوه های پیشگیری از اعتیاد عبارتند از:
● پیشگیری اولیه
محسن گرگندی بازدید : 3 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

تفاوت عادت و اعتیاد« عـادت » و « اعتــیاد » دو اصطلاح و عنوانی هستندكه در افكار عمومی به غلط مشابه و معادل هم در نظر گرفته می‌شوند در صورتیـكه اختلاف كلی و اساسی با هم دارند . 
« عادت » در اصل عبارتست از تطابق موجود زنده با محیط زیـست یا شرایـط جدید و بی‌سابقه كه در انسان انواع مختلف وجود داشته و در كتاب « معمای عادت » طرح جدیـدی در مورد تعریف و تقسیم‌بندی آن ارئه گشته و « عادت » بر چهار گروه اصلی بشرح زیر تقسیم شده‌اند : 
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

تاریخچه اعتیاد در ایران و جهانمساله مواد و مصرف آن تاریخچه ای طولانی دارد. مواد اعم از مواد مخدر و محرک مکرراً به عنوان شفابخش، مسکن، شادی آور و نیز مقدس مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله می توان به اشعار کهن موجود اشاره کرد و از هوم در آیین زرتشت نام برد. سابقه آشنایی بشر با خشخاش به حدود هفت هزار سال قبل بازمی گردد. وجود لوحه های گلی باستانی از تمدن های آن زمان موید این امر است.همچنین استفاده غذایی و دارویی از انواع مواد مخدر در چین و هند و کشورهای دیگر در چند هزار سال پیش نیز مورد تایید قرار گرفته است.
در ایران نیز حسن صباح مریدانی را برای از پا در آوردن دشمنان به کار گرفت. این امر با به دست آمدن نوشته هایی در تپه های الموت به اثبات رسید که این افراد با استفاده از اثرات مست کنندگی حشیش اعمال خارق العاده ای را انجام می داده اند. در ایران سوءمصرف مواد از سابقه ای طولانی برخوردار است. گیاهانی که افیون و حشیش از آنها به دست می آیند از گیاهان بومی این منطقه بوده و شاید بتوان گفت خواص خوراکی، دارویی و روان گردان آنها از چند هزار سال قبل توسط ساکنان فلات ایران شناخته شده بود. طبق نوشته هرودوت خواص روان گردان حشیش برای اقوام آریایی شناخته شده بود و آنان از این ماده در عزاداری های خود استفاده می کردند. خواص تریاک توسط پزشکان اسلامی مانند محمد زکریای رازی و ابوعلی سینا توصیف شده است.
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

فعالیت‌های متمرکز برفرد برای پیشگیری از اعتیادمخاطره آمیز ترین دوران زندگی از نظر ابتلا به سوء مصرف مواد، دورهٔ بلوغ و نوجوانی است. فرایند بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره‌های زندگی هر فرد می‌باشد به طوری که این دوران، دوران طوفان و فشار خوانده شده است. باظهور بلوغ، مرحلهٔ نوجوانی آغاز می‌شود. نوجوانی دورهٔ انتقال (Transition) است. دوره ای که فرد قبل از اینکه خود را بیابد دچار اختلال یا اغتشاش در نقش خود (Role Confusion) و بحران هویت (Identity Crisis) می‌گردد. فردی که قبل از این به عنوان کودک به خوبی ایفای نقش می‌کرد، دربرخی از ابعاد تلاش می‌نماید نقش یک فرد بالغ را ایفا نماید. دراین دوره نوجوان در وضعیتی بین دو مرحلهٔ کودکی و بزرگسالی قرار گرفته و زیرفشار و انتظارات این وضعیت قرار دارد.
محسن گرگندی بازدید : 3 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

درصد اعتیاد در سنین پایین در ایراندرصد اعتیاد در سنین پایین در ایران رو به افزایش است این تحقیق توسط دكتر «عبدالرضا عزیزی» پزشك و درمانگر اعتیاد، از بررسی شرح حال دوهزار فرد معتاد منتج شده و در آن رویكرد به اعتیاد، به عنوان یك بیماری كه مستلزم درمان است، معرفی شده است.
محقق در این پژوهش متوسط سن شروع اعتیاد را ۲۴ سال ذكر كرده و افزوده است: از این افراد بیش از ۵۱ درصد بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۴۵ درصد زیر ۲۰ سال سن داشته اند.
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

هر ۸ثانیه، یک‌ نفر برای‌ همیشه‌ خداحافظی‌ می‌کندوزارت‌ بهداشت‌ از كشیدن‌ سیگار به‌ عنوان‌ دریچه‌یی‌ برای‌ ورود به‌ اعتیاد مواد مخدر جوانان‌ نام‌ برده‌ است‌ و بیان‌ می‌كند: در حالی‌ كه‌ كشیدن‌ سیگار در جوانان‌ آغازی‌ برای‌ استفاده‌ از مواد اعتیادآور دیگر است‌، نیكوتین‌ شدیدا اعتیادآور و در دهه‌ اخیر مصرف‌ سیگار در كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ بشدت‌ افزایش‌ یافته‌ است‌.
این‌ در حالی‌ است‌ كه‌ مصرف‌ مواد دخانی‌ در هر ۸ ثانیه‌ یك‌ نفر را می‌كشد و سالانه‌ ۴ میلیون‌ مرگ‌ یا حدود ۱۰ هزار مرگ‌ روزانه‌ در پی‌ دارد، اگر تغییری‌ در روند استعمال‌ دخانیات‌ ایجاد نشود، پیش‌بینی‌ می‌شود در سال‌ ۲۰۲۰ دخانیات‌ سالی‌ ۱۰ میلیون‌ قربانی‌ در جهان‌ خواهد داشت‌ كه‌ ۷ میلیون‌ آن‌ در كشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ است‌.
محسن گرگندی بازدید : 1 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

تعاریف اعتیاد●اعتیاد یعنی خوگرفتن و وابسته شدن جسمی‌، روانی و عصبی فرد به مواد مخدر كه ترك یا فرار از آن ناممكن و یا بسیار مشكل است. 
●اعتیاد یعنی مصرف نابجا و مكرر مواد مخدر كه موجب وابستگی به آنها می‌شود. این وابستگی بدنی و روانی است، ترك مصرف مواد افیونی مشكلات و محرومیت های بدنی و روانی را در پی خواهد داشت ( از مقاله دكتر سید حسین فخر ). 
● اعتیاد عبارتست از وابستگی به عوامل یا موادی‌ كه تكرار مصرف آنها با كم و كیف مشخص و درمان معین از دیدگاه معتاد ضروری می‌نماید. ( از مقاله دكتر احمد حسنی ). 
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

اعتیاد خاموش در کمین جوانان ایرانیآنان قضیه را به شوخی برگزار می‌كنند اما اعتیاد به داروهای مسكن و خواب‌آور خیلی هم جدی است. مدتی قبل مركز ملی مطالعات و درمان اعتیاد از افزایش اعتیاد به داروهای مسكن در جامعه خبر داد و از تبعات این نوع اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه ابراز نگرانی كرد. این در حالی است كه دكتر محسن وزیریان، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت، به سلامت می‌گوید: <در حال حاضر به‌دلیل نبود آموزش‌های لازم در كشور اقشار مختلف جامعه از این موضوع بی‌اطلاع هستند واین نوع اعتیاد را جدی نمی‌گیرند.
محسن گرگندی بازدید : 4 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

تجربه رهایی از اعتیادنزدیک به دو ساعت است که از فرودگاه برگشته ام . ولی بیقرار و مضطرب هستم . یکجا بند نمی شوم . دائم با خود کلنجار می روم ، چرا با یک تصمیم احمقانه می خواستم خود و خانواده را به خطر بیندازم .
سال پدرم نزدیک بود همسرم نمی تواند دراین سفر مرا همراهی کند تصمیم می گیرم تنها بروم د رآخرین لحظه به خاطر اعتیادم مجبور شدم مقداری مواد با خودم ببرم .
درشهرم مواد فراوان و مصرف کننده فراوان تر . ولی چون کسی نمی داند که من مصرف کننده هستم باید در خفا مصرف کنم . برای رفتن مشکلی پیش نمی آید . پس از انجام مراسم به خاطر عجله و مشغله فراوان از بودن مواد همراه خودم غافل می شوم . با عجله ساک را تحویل می دهم و خودم برای بازدید بدنی رفتم . زمانی که خانم مسئول مشغول بازدید بدنی شد ، دستش روی سینه ام ماند ، برای یک لحظه صدای قلبم را می شنیدم در گوشم طبل می کوبیدن ، سرازیر شدن عرق سرد را بوضوح حس می کردم . یک آن مغزم قفل کرد ، آب دهانم خشکید ، تمامی اتفاقات آینده در چشمم رژه می رفت . اگر مسئله ای پیش می آمد چه جوابی داشتم بدهم .
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

اعتیاد، میراث شوم غرب درایرانمصرف مواد مخدرسابقه بسیارطولانی دارد واقوام مختلف آن را به صورت‌های متنوع مورد استفاده قرارمی‌دهند. اگرچه نحوه استفاده وتاثیراین مواد برجسم وروح واغلب موارد به لحاظ دارویی ودرمانی بوده است، وهنوزهم مشتقات وترکیبات برخی از مواد مخدربه عنوان داروهای تسکین‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند، لیکن در دنیای امروزاکثرافراد فقط تغییرات روانی را درمصرف این‌گونه مواد جستجو می‌کنند(۱)ودراین دنیای پرازتغییرات وتبدیلات، در دوره‌ای که پشتوانه‌های اجتماعی انسانها وعواطف واحساسات خانوادگی به حداقل رسیده وازایمان واعتقادات اصولی کمتر نشانه‌ای دیده می‌شود، طبیعی است که بعضی ازآدمها درصدد کاهش و تعدیل درک وفهم خود ازواقعیات زندگی برآیند.(۲) بدون تردید مصرف بی‌رویه وروزافزون مواد مخدر، به عنوان یکی ازبزرگترین مشکلات قرن حاضرتلقی می‌گردد وزیانهای ناشی ازآن درزمینه‌های اجتماعی واقتصادی بسیارسنگین است، به طوری که اکثرکشورهای جهانی سعی دارند، تا برنامه‌ای جهت پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به اجرا گذارند.(۳ )بدیهی است گرانبهاترین سرمایه‌ای که هرجامعه‌ای برای نیل به آ‌رمانها وتامین آینده خود دراختیار دارد، نیروی سازنده وتوانای فکری اندیشمندان، رهبران و خاصه جوانان آن جامعه می‌‌باشد.(۴) 
به راستی هیچ چیزساده‌ترازمعتاد کردن یک انسان نیست!؟ طی چند روز می‌توان، یک فرد عادی را به هروئین معتاد کرد! غالبا هیچ جوانی برای شروع اعتیاد پولی نمی‌پردازد، نشست و برخاست چند روزه با بازاریابانی که خود اغلب معتادند، کافی است که جوانی ابتدا به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا کند، سپس به سرعت معتاد شده و سرانجام برای به دست آوردن پول لازم جهت تهیه وخرید مواد مخدر، به پخش آن مبادرت نماید. (۵)
محسن گرگندی بازدید : 1 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

چه شد که فرزندم معتاد شد؟بیشترین تاثیر مخرب اعتیاد بر ارکان خانواده وارد می آید، همان طوری که موثرترین عامل پیشگیری از اعتیاد نیز نهاد خانواده است.
● توصیه های پیشگیرانه به والدین در مورد اعتیاد
۱) درباره مواد اعتیادآور (علل و عوامل موثر در مصرف مواد، خطرات، عوارض و علائم آن) اطلاعات کافی کسب کنید.
۲) مهارتهای تربیتی خود را افزایش دهید.
۳) الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید و هرگز برخلاف گفته خود عمل نکنید.
۴) فضایی ایجاد کنید که فرزندانتان در آن احساس آرامش کنند. 
۵) به صحبت های فرزندانتان خوب گوش کنید. با لبخند، تکان دادن سر و استفاده از جملات مثبت نظیر «چقدر جالب»، «من این را نمی دانستم» و... آنها را به گفتن بیشتر تشویق کنید.
۶) شرایطی ایجاد کنید که شما را محرم اسرار خود بدانند.
۷) از فرزندانتان انتظار نداشته باشید آرزوهای برآورد نشده شما را تحقق بخشند.
۸) از قبل، خود را برای پاسخگویی به سوالات کنجکاوانه فرزندانتان آماده کنید. ممکن است روزی از شما بپرسند که آیا تاکنون مواد مصرف کرده اید؟ این فرصت خوبی است که علت عدم مصرف خود را به زبان سال های جوانی به آنها منتقل کنید، یا اگر احیاناً قبلاً مصرف کرده اید علت گرایش خود به مواد و سپس کنار گذاشتن آن را به ایشان بگویید و اینکه حالا چرا می خواهید ایشان اشتباه شما را تکرار نکنند. به یاد داشته باشید که نباید مسائل را بیش از اندازه تشریح کنید مبادا کنجکاوی آنها برانگیخته شود.
۹) با تقویت قدرت اعتماد به نفس، تصمیم گیری و از بین بردن افسردگی و کم رویی فرزندان، آنها را در برابر شرایط آسیب زا مقاوم سازید.
۱۰) راه مقاومت و پایداری در برابر فشار همسالان را در خصوص مصرف موادمخدر به فرزندانتان بیاموزید تا از «نه» گفتن به آنها نهراسند.
محسن گرگندی بازدید : 1 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)
موادمخدر در كنار فقر، ازدیاد جمعیت و بحران زیست‌محیطی، جزء معضلات جامعه جهانی است. از آنجا كه اعتیاد در سطح كشورمان نیز یكی از مشكلات عمده به‌شمار می‌رود، محقق به منظور روشن نمودن ابعاد این معضل به عنوان زمینه‌ای برای محدود كردن بحران اعتیاد اقدام به بررسی یكی از عوامل گرایش به اعتیاد نمود. و آن مساله دوستان ناباب می‌باشد.مطالعات متعددی در زمینه سبب‌شناسی پدیده اعتیاد به عمل آمده و محققان، عوامل مختلفی را در ارتباط با شیوع اعتیاد معرفی نموده‌اند. یكی از یافته‌های ثابت تحقیقات، نقش عمده دوستان و هم‌سالان دركشیده شدن به اعتیاد است. هم‌چنین عواملی مانند محل سكونت، مشكلات خانوادگی، شرایط محیط زندگی و شرایط عاطفی از عوامل موثر بر بروز جرم در نوجوانان هستند. 
دوستان ناباب 
دوستان و معاشران و به طور كلی هم‌سالان در سال‌های جوانی نقش مهمی در كشیده شدن فرد به اعتیاد دارند (اورنگ ۱۱۳:۱۳۶۷، كی‌نیا ۲۸۳:۱۳۶۷ نقل از تقوی ۲۷۵:۱۳۷۷). در تحقیق فرجاد و همكاران (۴۸:۱۳۷۴) ۶۳درصد افراد نمونه، شروع اعتیاد را در نتیجه توصیه دوستان اعلام كرده‌اند. این میزان به نسبتی مشابه در تحقیقات دیگر نیز یافت شده است.۶۰ درصد افراد معتاد نمونه مورد بررسی توسط دوستان با موادمخدر آشنا شده‌اند. عدالتی (۴۸۸: ۱۳۷۷) ۶۱ درصد افراد نمونه مورد بررسی زرگر (۴۵: ۱۳۷۸ب) دوستان یا همكاران را اولین پیشنهاد دهنده مصرف موادمخدر عنوان كرده‌اند. هم‌چنین فرخاك (۳۶:۱۳۷۸) دریافت ۶۱/۴ درصد معتادان یك نمونه كشوری، تحت تاثیر دوستان به مصرف مواد روی آورده‌اند. چنان كه گفته شد، این یافته جزء موارد مكرر بوده و در تحقیقات خارج از كشور نیز به آن اشاره شده است. دینز و مارتین (۱۹۹۲ نقل از سراج خرمی ۶۷: ۱۳۷۵) دریافتند، همه آزمودنی‌هایی كه در ماه قبل از تحقیق موادمخدر مصرف كرده بودند، به صورت ثابت دوستانی معتاد داشته‌اند. مطالعات هیوگز (۱۹۹۵ نقل از عدالتی ۴۸۷: ۱۳۷۷) نشان می‌دهد، نقش هم‌سالان در گرایش نوجوانان به مواد حایز اهمیت بسیار است. در مطلب حاضر سعی می‌شود ضمن شكافتن ابعاد مختلف این معضل، راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از آن ارایه شود. 
محسن گرگندی بازدید : 1 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

عوامل زمینه ساز مستعد کننده اعتیاداعتیاد یك بیماری زیست شناختی، روانشناختی و اجتماعی است عوامل متعددی در اتیولوژی سوء مصرف و اعتیاد موثر هستند كه در تعامل با یكدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می شوند. عوامل موثر بر فرد، محیط فرد و كلیه علل و عوامل درهم بافته ای هستند كه بر یكدیگر تاثیر می گذارند. درك كلیه علل و عوامل زمینه ای موجب می شود تا روند پیشگیری، شناسایی، درمان و پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود.
بنابراین، آشنایی با عوامل زمینه ساز مستعد كننده در مقابل آن از دو جهت ضرورت دارد:
۱) شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدامهای پیشگیرانه لازم برای آنان؛
۲) انتخاب نوع درمان و اقدامهای خدماتی، حمایتی و مشاوره ای لازم برای معتادان. 
عوامل مخاطره آمیز مصرف مواد شامل عوامل فردی، عوامل بین فردی و محیطی و عوامل اجتماعی است.
● عوامل مخاطره آمیز فردی
▪ دوره نوجوانی
مخاطره آمیز ترین دوران زندگی از نظر شروع به مصرف مواد دوره نوجوانی است. نوجوانی دوره انتقال از كودكی به بزرگسالی و كسب هویت فردی و اجتماعی است. در این دوره، میل به استقلال و مخالفت با والدین به اوج می رسد و نوجوان برای اثبات بلوغ و فردیت خود ارزشهای خانواده را زیر سوال می برد و سعی در ایجاد و تحلیل ارزشهای جدید خود دارد. مجموعه این عوامل، علاوه بر حس كنجكاوی و نیاز به تحرك، تنوع و هیجان، فرد را مستعد مصرف مواد می نماید. 
▪ ژنتیك
شواهد مختلفی از استعداد ارثی اعتیاد به الكل و مواد وجود دارد. تاثیر مستقیم عوامل ژنتیكی عمدتاً از طریق اثرات فارماكوكینتیك و فاركودینامیك مواد در بدن می باشد كه تعیین كننده تاثیر ماده بر فرد است. برخی از عوامل مخاطره آمیز دیگر نیز تحت نفوذ عوامل ژنتیكی هستند مانند برخی اختلالهای شخصیتی و روانی و عملكرد نامناسب تحصیلی ناشی از اختلالهای یادگیری.
▪ صفات شخصیتی
عوامل مختلف شخصیتی با مصرف مواد ارتباط دارند. از این میان، برخی از صفات بیشتر پیش بینی كننده احتمال اعتیاد هستند و به طور كلی فردی را تصویر می كنند كه با ارزشها یا ساختارهای اجتماعی مانند خانواده، مدرسه و مذهب پیوندی ندارد و یا از عهده انطباق، كنترل یا ابراز احساسهای دردناكی مثل احساس گناه، خشم و اضطراب بر نمی آید. این صفات عبارتند از: عدم پذیرش ارزشهای سنتی و رایج، مقاومت در مقابل منابع قدرت، نیاز شدید، احساس فقدان كنترل بر زندگی خود، اعتماد به نفس پایین، فقدان مهارت در برابر پیشنهادهای خلاف دیگران، فقدان مهارتهای اجتماعی و انطباقی. از آنجا كه اولین مصرف مواد، معمولاً از محیطهای اجتماعی شروع می شود هر قدر فرد قدرت تصمیم گیری و مهارت ارتباطی بیشتری داشته باشد، بهتر می تواند در مقابل فشار همسالان مقاومت كند.
محسن گرگندی بازدید : 6 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

 

اعتیاد و دانشگاهبرداشت اول) ستاد مبارزه با مواد مخدر: بیش از یک میلیون و دویست هزار معتاد در کشور وجود دارد.
برداشت دوم) مسئولان دانشگاه‌ها: اعتیاد در دانشگاه‌ها جدی و رو به افزایش است. 
برداشت سوم) دکتر حسن رفیعی، روانشناس و استاد دانشگاه: تشکل‌های دانشجویی نقش بسزایی در کاهش آمار اعتیاد در دانشگاه‌ها دارند. 
اعتیاد به مواد مخدر از معضلات بنیادی و انحرافات خاص عصر مدرن است که در جامعه ما به دلایل مختلف به یکی از انحرافات اثرگذار و بحران زا مبدل شده است. 
اعتیاد در بین دانشجویان از مسائلی است که غفلت جامعه شناسان و محققان اجتماعی از آن می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
در این سلسله مصاحبه ها سعی می‌شود ضمن بررسی چیستی و چرایی اعتیاد در دانشگاه‌ها از نظرات و عقاید کارشناسان و مسئولان امر در این زمینه استفاده شود. 
دکتر حسن رفیعی، روانشناس و استاد دانشگاه در این زمینه در گفت‌وگو با «شبکه خبر دانشجو» با اعلام این مطلب که نقش تشکل‌های دانشجویی در کاهش آسیب های اعتیاد در دانشگاه غیرقابل انکار است، افزود: یکی از دوره‌های پرخطر در مورد اعتیاد دوره‌های گذر است که وقتی شخص از مدرسه به محیط دانشگاه وار می‌شود عوامل مختلف در دانشگاه‌ها باعث کشیده شدن فرد به طرف اعتیاد و مواد مخدر می‌شود. 
این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که مشارکت دانشجویان در دانشگاه‌ها و آگاه سازی آنها توسط ارگان‌ها و دستگاه‌های مسئول می‌تواند نقش مهمی در کاهش آمار دانشجویان معتاد داشته باشد، افزود: یک پای ثابت برای مبارزه با این بلای خانمان سوز در دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجوی هستند که با تعاملات خود با وزارت علوم، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ... می‌توانند در زمینه‌ های مختلف فرهنگی و اجتماعی، فعالیت اثربخش داشته باشند.
● دانشگاه و بهزیستی: 
محسن گرگندی بازدید : 4 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)

مواد مخدر در لغت :

کلمه مخدر در لغت به معنای تخدیر کننده و به وجود آورنده ضعف و سستی است و اعتیاد به مواد مخدر در لغت به معنی عادت کردن به بی‌حس کننده و سست کننده اعضای بدن می‌باشد. (لغت نامه دهخدا)

مواد مخدر در اصطلاح شرع مقدس اسلام :

در اصطلاح به ماده‌ای اطلاق می‌شود که باعث کسالت ، سستی ، از خود بیگانگی ، بی‌تفاوتی و احساس لذت کاذب می‌شود و عقل را زایل نموده و قدرت ادراک ، آگاهی و تفکر را از انسان می‌گیرد و او را از حالت عادی و طبیعی خارج کرده و به مرور باعث پیدایش حالت خطرناکی به نام اعتیاد در او می‌شود. در زمان شارع مواد مخدر و اعتیاد به آن ، وجود نداشته است و در ادله نقلیه دلیل خاصی درباره مواد مخدر نداریم، امّا به دلایل حسی و تجربی زیان‌ها و مفاسد اعتیاد به مواد مخدر محرز شده است، پس می‌یابیم چیزی که برای بشر مضر باشد و مفسده داشته باشد از نظر شرعی هم حرام است و در نتیجه شارع حکم به حرمت اعتیاد به مواد مخدر می‌نماید.

فلسفه‌ی حرمت مواد مخدر در اسلام :

شریعت اسلام حفظ عقل و سلامت آن را به عنوان یکی از مقاصد و اهداف عالی دستورهای شرعی مورد توجه قرار داده و هرگونه عمل و رفتاری را که به زوال آن می‌انجامد ، تحریم کرده است.
به بیان دیگر دین اسلام ، هر چیزی را که موجب مسخ هویت انسان می‌شود و سلامت شخصیتی و شخصی او را به مخاطره می‌اندازد و زندگی متعارف و متعالی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد، منع کرده است. حرمت تمسخر، حرمت غیبت، حرمت مسکرات و مواردی مانند آن، از جمله این احکام است که ارتکاب اینگونه اعمال می‌تواند به مسخ هویت انسانی افراد منجر شود و انسان را از رشد و تعالی دنیوی و اخروی باز دارد.

مواد مخدر در آیات

۱) وَ لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ (بقره/۱۹۵) خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید. اعتیاد به مواد مخدر یکی از بزرگترین مصادیق هلاکت و نابودی است که در آیه شریفه از آن نهی شده است.
به تعبیر مرحوم علامه طباطبائی آیه شریفه اطلاق دارد و مقصود نهی از ارتکاب هر عملی است که موجب هلاکت و نابودی انسان شود. (علامه سید محمد حسین طباطبائی، تفسیر المیزان)

۲) وَ یحِلُّ لَهُمُ الطیِّبَتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَئث (الأعراف/۱۵۷) پاکیزه‌ها را بر آنان حلال و پلیدها را بر آنان حرام می‌دارد. شارع مقدس هرچیزی را که خبیث است و ضرر فاحش دارد حرام کرده است، و مواد مخدر با توجه به مضرات و آثار سوئی که بر فرد و جامعه و همه انسانیت از نظر روحی و جسمی دارند جزء خبیث ‌ترین اشیا هستند.

۳) قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ  (الأعراف/۳۳) بگو: خداوند ، تنها اعمال زشت را، چه آشکار باشد چه پنهان، حرام کرده است و (همچنین) گناه و ستم به ناحق را.
إثم در این آیه شریفه نیز معنای وسیعی دارد و شامل هر عمل زیان آوری که به انحطاط انسان بینجامد و مانع رسیدن او به ثواب و پاداش نیک شود، می‌گردد، زیرا شکی وجود ندارد که مواد مخدر إثم بوده و در نتیجه حرام است. (ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه)

مواد مخدر در روایات :

باید توجه داشته باشیم که مواد مخدر در زمان ائمه‌ی معصومین(ع) وجود نداشته تا مستقیماً در کلام آنان مورد نهی قرار گیرد. به همین دلیل فقهاء برای اثبات حرمت مواد مخدر به روایات حرمت مسکرات که آثار سوء و زیان بار آنها شبیه به آثار و پی‌آمدهای مواد مخدر است استناد می‌نمایند.

بعضی از این روایات عبارتند از:

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ با هدف آگاهی و اطلاع رسانی عموم مردم بخصوص جوانان در مورد اعتیاد ایجاد شده است امید است که مطالب این وبلاگ مفید و عبرت آموز باشد و توانسته باشد گامی هر چند کوچک در جهت رسیدن به یک جامعه پاک و به دور از اعتیاد برداشته باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 59
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 74
  • بازدید کلی : 410