loading...
دانشگاه پاک
محسن گرگندی بازدید : 2 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)
ایجاد محیط آرام و خالی از استرس، استفاده از اوقات فراغت به روش مناسب، فراهم کردن محیط مذهبی و ایجاد امکانات ورزشی و تفریحی را می توان برای مقابله با معضل اعتیاد در خوابگاه‌ها ضروری دانست.
اولین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی طرح طه با موضوع "بررسی مسئله اعتیاد در محافل دانشجویی" با تأکید بر خوابگاه‌های دانشجویی با حضور جمعی از اساتید در مرکز هماندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار شد.

دکتر اصغر دادخواه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نبود حمایتهای عاطفی و روانی و استرس‌های شدید تحصیلی و محیطی را از عوامل بروز اعتیاد در بین دانشجویان عنوان کرد و گفت: ایجاد محیط آرام و خالی از استرس، استفاده از اوقات فراغت به روش مناسب، فراهم کردن محیط مذهبی و ایجاد امکانات ورزشی و تفریحی را می توان برای مقابله با معضل اعتیاد در خوابگاه‌ها ضروری دانست.


وی با اشاره به تعریف اعتیاد و مشخص کردن تفاوت عادت و اعتیاد گفت: فرد و خصوصیات شخصیتی او یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در گرایش به مواد مخدر است. از عوامل غیر فردی که موجب بروز اعتیاد در بین دانشجویان می ‌شود می توان به خانواده و وجود الگوی نامناسب در خانواده، دوستان، خوابگاه ‌های دانشجویی، نبود حمایت، فشارهای روحی و محل سکونت اشاره کرد.

کنترل معضل اعتیاد در خوابگاه‌ها با برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت محقق می شود

دکتر مصطفی پودراتچی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: برنامه ریزی مناسب برای گذران اوقات فراغت دانشجویان، امری موثر برای کنترل این معضل در خوابگاه ‌های دانشجویی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: مواد صنعتی که در چند سال اخیر جایگزین تریاک و هروئین شده به مراتب قدرت تخریبی بیشتری دارند، مشکوکترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد قیمت این نوع از مواد است که به سرعت رو به کاهش است.

دکتر پودراتچی اضافه کرد: در حال حاضر دیوارکشی در مرزها دیگر کاربردی ندارد چون در خود ایران و در لابراتوارها مواد صنعتی از جمله شیشه و قرصهای روانگردان با رشد فزاینده‌ای تولید می ‌شود و رفع این مشکل نیاز به پیگیری بیشتری دارد.

نظریه پردازی مناسب در زمینه اعتیاد وجود ندارد

دکتر اردشیر انتظاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر نبود نظریه ‌پردازی مناسب و جامع در حوزه اعتیاد گفت: در زمینه اعتیاد، تئوری پردازی ما خیلی ضعیف است. ما باید تحلیل منسجمی نسبت به موضوع اعتیاد داشته باشیم که بشدت در این زمینه دچار ضعف هستیم.

وی با اشاره به عوامل دخیل در مسئله اعتیاد اظهار داشت: یکی از این عوامل ضعف کنترل اجتماعی است، کنترل های سنتی دیگر کاربرد چندانی ندارد و امروز اگر دانشجویی برای تحصیل به یک شهر بزرگ می ‌آید نمی ‌توان با وی با همان روشهای قدیمی ارتباط موثر برقرار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نبود امکانات مناسب برای دانشجویان، ضعف جامعه‌ پذیری و تضعیف امید به آینده را از دیگر دلایل گسترش اعتیاد بیان کرد و افزود: پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان می تواند راه حل این موضوع باشد.

خدمات ورزشی و فراغتی در حل مسئله اعتیاد موثر است

دکتر ذکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی جغرافیا و فضای خوابگاه‌ها را از عوامل مهم در گسترش معضل اعتیاد عنوان کرد و گفت: فرد معتاد با محیط تمیز در تناقض و تضاد است و سعی می کند یا آنجا را به رنگ خودش درآورد و یا از آنجا فاصله بگیرد، بنابراین زیبایی، طراحی مناسب و فضای آراسته و تمیز خوابگاه می تواند در کنار تسهیلاتی نظیر خدمات ورزشی و فراغتی در جهت حل مسأله اعتیاد موثر باشد.

وی با اشاره به مقوله مهاجرت افزود: مهاجرت و جابجایی از محل سکونت باعث بوجود آمدن یک خلاء عاطفی و روانی در فرد و منجر به گرایش او به سمت اعتیاد برای کاهش این خلأ عاطفی و روانی می شود. برای حل مسئله مهاجرت باید به سمت ایجاد فدرالیسم آموزشی حرکت کنیم.

فراهم کردن فضای سیاسی در دانشگاه‌، دوری دانشجو از اعتیاد را به دنبال دارد

دکتر طالبی مدیر گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به محیط سیاسی در دانشگاه‌ها گفت: اگر دانشگاههاا سیاسی شوند، دانشجویان از اعتیاد دور خواهند شد.

وی با نقد برخی از دیدگاه‌های استادان حاضر در جلسه اظهار داشت: درباره قداست بخشی و آگاه‌سازی ما به یک نوع اشباع رسیده‌ایم، به نحوی که دچار پس ز‌دگی از سوی نسل جوان شده‌ایم لذا باید روشهای خود را در تعمیق این ارزشها تغییر دهیم.

ضرورت بررسی و مطالعه علمی اعتیاد در خوابگاهها

دکتر عطاالله مثنوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: با توجه به اینکه موضوع اعتیاد امری پیچیده است، باید با تشریح علمی ظهور، بروز و تشدید این پدیده ناگوار در جامعه و در میان دانشجویان با تأکید بر گروه‌های کوچک و همگرا در خوابگاهها، روی تک تک موضوعات بررسی و مطالعه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه راه حل کاهش این معضل اجتماعی، فرهنگ سازی است، افزود: متأسفانه ما کمترین بها را به فرهنگ می دهیم و سرانه کم فرهنگی در دانشگاه ها یکی از مشکلات مهم در این حوزه است.

آرمانهای ساختگی دانشجو بی انگیزگی به دنبال دارد

دکتر رحمان سعیدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، بی ‌اعتمادی به موقعیت شغلی در آینده، بی ‌انگیزگی و نامشخص بودن سازوکارهای فرهنگی را از مشکلات پیش روی برنامه ‌ریزان فرهنگی دانست.

وی گفت: ما اکنون در دوران گذار از سنت به مدرنیته هستیم و همین امر و عدم تطابق آموزشها در منزل و آموزشهایی که در مدرسه ارایه می ‌شود، بر مشکلات ما دامن می ‌زند.

سعیدی با اشاره به تصورات جوانان قبل از ورود به دانشگاه گفت: دانشجویان یک تصور آرمانی از دانشگاه دارند و با توجه به آن وارد دانشگاه می ‌شوند، اما پس از ورود ناگهان با خلاف آن مواجه شده و انگیزه ‌های خود را از دست می ‌دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این وبلاگ با هدف آگاهی و اطلاع رسانی عموم مردم بخصوص جوانان در مورد اعتیاد ایجاد شده است امید است که مطالب این وبلاگ مفید و عبرت آموز باشد و توانسته باشد گامی هر چند کوچک در جهت رسیدن به یک جامعه پاک و به دور از اعتیاد برداشته باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 366